پژواک

1- پریشب حدود ساعت 11/5 بود که داشتم می رفتم خونه! تو تاکسی با یکی از مسافرا سر سیگار بحثم شد. بحثم تموم نشده بود که یه نفر دیگه سیگار روشن کرد! به اون هم اعتراض کردم و خوشبختانه معذرت خواهی کرد. ولی اون یکی دیگه پر رو بازی درآورد که ماشین مال تو نیست و به تو ربطی نداره! خلاصه بهش توضیح دادم که اشتباه می کنه که یه دفعه عصبانی شد و گفت شما کی باشی که می گی سیگار نکش! گفتم عزیزم! من یه آدم عادی هستم. فقط سیگار اذیتم می کنه! گفت: به تخ...!!! تخ... هم نیستی! متقابلا جوابی بهش دادم که خون تو رگاش جمع شد! (برای اینکه نمی خوام جنبه بدآموزی داشته باشه، جوابم رو ننوشتم!) جواب انقدر براش سنگین اومد که بهم حمله کرد! خلاصه بزن بزن و ... و جمع شدن مردم و این وسط عینک من شکست. در واقع خرد و خمیر شد! به هر حال این دعوا، اقلا این فایده رو داره که دور و بریهام بدونن که چقدر از سیگار بدم می آد و رعایت کنن! پنجاه هزار تومن افتادیم تو خرج! وقتی رسیدم خونه، پدرم کلی ناراحت بود که چرا این اتفاق افتاده! البته منو مقصر می دونست! می گفت پسر جون از این کارا دست بردار! من هم گفتم که یا مردم رو آدم می کنم و یا از این مملکت مسخره می رم!

2- نکته جالب اینکه نیروی انتظامی احمق که اونجا بودن هیچ پخی نخوردن! کار به جایی کشید که طرف رو به زور می خواستم ببرم کلانتری که انقدر خر زور بود که منو کشید وسط خیابون! تو این گیر و دار یه لحظه غفلت کردم و از دستم فرار کرد! این هم که می گن ایرانیها فلان و بیسار همش حرف شکمه! هیچ کس نرفت به کلانتری خبر بده! همه می گفتن آقا بی خیال شو!!

3- به زنداداشم اخطار کرده بودم که در نوع برخورد با خانواده من رعایت بعضی چیزارو بکنه! گر چه می دونم اگر اشتباهی ازش سر می زنه عمدی نیست! دوبار اشتباه کرده بود که رفتم خونه داداشم و بعد از شام، هم به داداشم و هم به زنداداشم اخطار کردم که حواسشون رو جمع کنن! به زنداداشم هم اخطار جدی دادم که اگر یه بار دیگه تکرار بشه، به بهترین نحو ادبش می کنم!! امروز شنیدم که یه خطا ازش سر زده و در واقع چوب خطش تموم شده! خطاش هم این بوده که به عروس خاله ام گفته که من جواب مادرشوهرم رو می دم، چه برسه به خواهر شوهرام! چرا اجازه می دی خواهر شوهرت بهت اعتراض کنه! ظاهرا این حرف رو وقتی زده که دختر خاله ام به عروسشون اعتراض کرده بود و .... برای اینکه مطمئن بشم این حرف رو زده یا نه، مستقیم رفته از عروس خاله پرسیدم که چیزی که شنیدم درسته یا نه! اون هم تایید کرد و ....

من هیچ وقت دنبال این خاله زنک بازی مسخره زنها نیستم! ولی به هیچ عنوان ناراحتی خواهرهام و مادرم رو نمی تونم تحمل کنم! گفتن این حرف شاید هیچ اشتباهی تلقی نشه! خیلی ها شاید فکر کنن که این که چیزی نیست! ولی برای من کلی چیزه! من به هیچ عنوان از بی احترامی به خانواده و مخصوصا مادرم نمی تونم بگذرم! حتی اگر به خواهرم کوچکترین بی احترامی بشه، به هیچ عنوان نمی تونم تحمل کنم! تا روز سه شنبه صبر می کنم و بعد از اون داداشم و خانواده خانمش رو دعوت می کنم به شام و باهاشون به صورت جدی صحبت می کنم! احتمال بسیار زیادی هم وجود داره که یه چک آبدار بزنم زیر گوشش! گر چه اصلا دوست ندارم! ولی چندین بار با مهربونی و لطافت باهاش صحبت کردم و همه چیز رو توضیح دادم! ولی مثل اینکه نمی خواد بفهمه! انقدر بهش احترام قائل بودم که کامپیوترم رو بهش دادم. در هیچ شرایطی تحقیرش نکردم و حتی زمانی که برای مادر و خواهرم هدیه می گرفتم، هدیه بزرگتر و بهتری رو برای اون می خریدم تا بدونه که خیلی براش ارزش قائلم ولی در عوض انتظار دارم احترام مادرم رو داشته باشه! از هیچ چیزی به اندازه بی احترامی به خانواده ام بدم نمی آد! و به هیچ عنوان نمی تونم ازش بگذرم!

یه بار تو یه جمعی برادر خانم داداشم حرفی زد که نتونستم تحمل کنم! صداش کردم و تو جمع بهش گفتم که فقط به احترام داداشم نمی زنم زیر گوشش! و تذکر دادم که دیگه تکرار نکنه! یا اقلا وقتی من هستم پیش من حرف نزنه! به داداشم هم تذکر دادم که رفتار اطرافیانش رو کنترل کنه!

4- چقدر سخته که با مردمی زندگی کنی که کوچکترین آداب زندگی کردن رو هم نمی دونن! تو تهران به این بزرگی تا دلت بخواد آدم احمق و الاغ و نفهم و ... هست! نمی دونم چرا آدما فقط چیزی رو که خودشون می گن قبول دارن و ارزشی برای حرفهای دیگران قائل نیستن! به نظر من یه چیزهایی هستن که کاملا استاتیک و غیر قابل تغییرند و هر کسی سعی کنه اونا رو تغییر بده یا از کنارشون با بی توجهی بگذره، مستحق هر گونه تنبیهی هست! مثال هم که مشخصه! همین سیگار کشیدن تو جمع!

5- دختر و پسری رو در نظر بگیرید که تازه با هم عقد کردن! وای خدایا! چقدر حرصم می گیره لوس بازیهاشون رو می بینم! یکی نیست به این پسره بگه که آخه احمق جان! این مال توه! کسی نمی خواد بخوردش. دیگه وقتی می آیید تو یه جمع، از این لوس بازیها دست بردارید! مثل دو تا آدم متشخص عمل کنید! شاید چون خودم نامزد ندارم از این حرفها می زنم! ولی می دونم که حتی اگه نامزد داشته باشم، به هیچ عنوان بهش اجازه نمی دم لوس بازی کنه! اصلا روحیه ام طوریه که آدمهای متکی به نفس رو بیشتر دوست دارم و معمولا از آدمهای لوس و از دماغ فیل افتاده فراری هستم!

6- چرا هی می خوام همه رو درست کنم؟ چرا سعی نمی کنم کمی هم مثل مردم دور و برم باشم!؟

7- هنوز هم که هنوزه خوب یاد نگرفتم حقم رو بگیرم! حضرت علی می گه: حق گرفتنی است نه دادنی! با این که هزار بار سرم کلاه رفته ولی باز اعتماد می کنم! اون هم به کی!؟ به گرگهای این دور و زمونه!

8- آدمی که کمی، حتی کمتر از کمی وابسته باشه، منفوره! این رسم روزگاره! برای همین تصمیم گرفتم تو هیچ چیزی به هیچ کسی وابسته نشم! حتی تو زمینه علمی. به خودم اثبات کردم که می تونم از پس کارام بر بیام! و دیگه نذارم به خاطر وابسته بودن حرفی بهم زده بشه! قبلا فکر می کردم که با این که می تونم فلان کار رو خودم انجام بدم ولی اگه به فلانی بگم انجام بده بهتره! دلیلش هم این بود که بالاخره اقلا دلیلی برای ارتباط پیدا می شد و در کنارش کارهای دیگه هم می شد کرد! پدر این دور و زمونه بسوزه که دیگه کاری کرده که آدمها رو فقط به خاطر اینکه وجود دارن بپذیریم!!

9- خوبی که از حد بگذرد، ابله خیال بد کند!

10- سهم من از خوشیهای دنیا چقدره؟ من به اندازه ای سهم می برم که خودم بخوام! دارم به این مسئله اعتقاد کامل پیدا می کنم که دنیا پژواک اعمال ماست!

در این سرای بی کسی کسی به در نمی زند
به دشت پر ملال ما پرنده پر نمی زند
یکی زشب گرفتگان چراغ بر نمی کند
کسی به کوچه سار شب در سحر نمی زند
نشسته ام در انتظار این غبار بی سوار
دریغ کز شبی چنین سپیده سر نمی زند
گذرگهی پر ستم که اندر او به غیر غم
یکی صلای آشنا به رهگذر نمی زند
دل خراب من دگر خرابتر نمی شود
که خنجر غمت از این خرابتر نمی زند
چه چشم پاسخ است از این دریچه های بسته ات؟
برو که هیچ کس ندا به گوش کر نمی زند
نه سایه دارم و نه بر، بیفکنندم و سزاست
اگر نه بر درخت تر کسی تبر نمی زند!

سایه

نظرات 1 + ارسال نظر
ف جمعه 20 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 09:16 ب.ظ

parvardegara
cheghadr na aram va joshy hasty
faghat mesle ye khahare bozorgtar behet ye pishnehady mikonan
kamy dar raftaret tajdid nazar kon va ingadr fekr nakon khily hagh dary

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد